De bank die niet in mijn woonkamer paste

Wat een week, wat een week…. De vloer in de woonkamer ligt, de plintjes zijn geplakt, er staat een TV in de woonkamer en ik slaap nu al bijna een week in Delft. Helaas ging het allemaal niet zo vlot als ik had verwacht. En dan doel ik vooral op de levering van de bank. Dat heeft ons namelijk een behoorlijke slapeloze nacht opgeleverd.

De bestelling

Halverwege mei heb ik een bank bij de Haco in Delft uitgekozen. Ik moest de maat, de kleur en het type poot uitzoeken en vervolgens werd het besteld: een super comfortabele 3-zitsbank in een vrolijk blauw kleurtje.
Om ervoor te zorgen dat alles vlekkeloos zou verlopen, besloot ik extra te betalen voor het laten plaatsen van de bank in de juiste ruimte, het monteren van de poten en het meenemen van al het afval. Zo wist ik zeker de pootjes stevig en op de perfecte plek zouden zitten, en bovendien wilde ik niet achterblijven met een hoop plastic afval. Ik deed de aanbetaling en toen was de bestelling definitief!

De levering

Maandag 10 juli was het zover: de bank werd geleverd! Nadat de twee bezorgers arriveerden en ik inmiddels bezig was om het restantbedrag te betalen, sjouwden zij soepeltjes de bank naar binnen. Alles leek perfect te gaan, totdat ze de bocht naar de woonkamer moesten maken. Dit wilde niet lukken. Snel ronde ik mijn betaling af en begon mee te denken. We haalden deuren uit hun scharnieren voor extra ruimte, keken of de bank door de kleine raampjes in de woonkamer zou passen, en probeerden hem van alle kanten te draaien, maar niets leek te werken.
Daar stond ik dan, met mijn handen in het haar. Wat moesten we nu doen? En waarom denk ik niet van tevoren over dit soort dingen na? En waarom hielp de verkoper me niet om over deze dingen na te denken? Laten we zeggen dat dit gewoon een stukje ervaring is dat ik nog niet had. Een volgende keer zal ik sowieso wel aan dit soort dingen denken.

Een van de bezorgers besloot de logistieke afdeling te bellen om te vragen wat we moesten doen. Hij verwachtte dat er verschillende opties mogelijk waren:

  • We konden vragen of ze de bank weer mee terug konden nemen en dat ik in de winkel een kleiner exemplaar kon uitzoeken. De bezorger waarschuwde me echter al dat retourneren niet vaak werd geaccepteerd, maar het was het proberen waard.
  • Een andere mogelijkheid was om de gehele voorruit van de woonkamer te laten verwijderen, de bank naar binnen te tillen en de ruit vervolgens weer terug te zetten. Dit zou een simpele klus zijn voor een glaszetter.

Ik vroeg nog of we de bank niet gewoon uit elkaar konden halen, maar dat was absoluut geen optie volgens de bezorgers.

Na flink wikken en wegen besloot ik te kiezen voor de optie waarbij de voorruit tijdelijk verwijderd moest worden. De bezorgers lieten de bank achter in de gang en vertrokken. Die avond zat ik samen met paps en Aranka aan de telefoon, wanhopig op zoek naar glaszetters. We belden tientallen bedrijven, maar de reacties vielen tegen. Sommigen deden dat soort werk niet, anderen vonden het te riskant en weer anderen vroegen bedragen variërend van 300 tot 500 euro. Het leek haast onmogelijk om een oplossing te vinden.

De oplossing

Na een slapeloze nacht besloten we de bank toch uit elkaar te halen, ondanks het eerdere advies dat dit onmogelijk was. Ik mailde mijn verhaal naar de logistieke afdeling en vroeg om een bouwtekening. Misschien zouden we, als we de bank voorzichtig op een ‘gunstige’ plek zouden slopen, het later nog zoveel mogelijk kunnen herstellen. Nog geen minuut nadat ik de e-mail had verzonden (dit is niet overdreven), werd ik gebeld.
“Ja hallo, Ik zag je e-mail en dacht, ik bel je meteen even op, want met de specifieke bank die jij hebt gekozen, zijn de leuningen eigenlijk heel gemakkelijk los te maken. Je hoeft alleen maar voorzichtig het zwarte gaas aan de onderkant open te snijden en dan kun je de leuningen gewoon losschroeven."

De gedemonteerde bank

Wat een opluchting! Diezelfde avond hebben paps, mams en ik de bank binnen een halfuurtje gedemonteerd, naar de woonkamer verplaatst en weer in elkaar gezet. We moesten nog wel zelf de poten te monteren en het afval weggooien. Ik heb nog contact opgenomen met Haco om te vragen of er iets gedaan kon worden aan die extra 100 euro die ik had betaald voor de service, maar tot op heden heb ik nog geen reactie van ze ontvangen. Misschien was het naïef van me om te verwachten dat ze tegemoet zouden komen aan mijn verzoek, maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb een heerlijke bank in de woonkamer staan waarvan ik lekker kan gaan genieten.

De bank die in de woonkamer staat

Reacties

  1. Wat zal jij nu lekker kunnen bankhangen en televisie kunnen kijken!

    Is de kat ook al mee verhuisd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker! Hoewel alles nog nieuw voor haar is en de meeste geluiden nog een beetje eng zijn, voelt ze zich al behoorlijk op haar gemak!

      Verwijderen

Een reactie posten